Christenen en de ongrijpbare wereld van het geld

 

Of je nu extreem rijk bent, onder de armoedegrens leeft of er ergens tussenin zit, je geld is jouw zaak. Praten over je eigen financiën is taboe voor veel Nederlanders. Melvin Pietersz (43, Winterswijk) praat juist graag over geld. Maar dan in het licht van de bijbel.

Drugsverslaafd? Alcoholproblemen? Je kunt er rustig mee aankloppen bij kerk en overheid. Maar schulden? Dat ligt toch even anders. Want ja, heb je die problemen niet over jezelf heen gehaald? Eigen schuld, dikke bult. Al op jonge leeftijd realiseerde Melvin Pietersz zich: er hangt iets ongrijpbaars rondom geld.

Geefgedrag

Dat vraagt om uitleg. Velen verlangen naar rijkdom, of op zijn minst naar voldoende geld voor drie vakanties per jaar. Maar wordt je leven daardoor beter? En neem mensen in financiële nood. Zoiets overkomt je niet zomaar. Soms ontstaan schulden door het overlijden van een partner, door echtscheiding of ziekte; of bij beschadigde mensen door verkeerde keuzes. En dan nog iets: Wij christenen zeggen vaak dat God op de eerste plaats staat, maar is dat terug te zien in ons geefgedrag. Hoe zit dat?

God voorziet

Geld is meer dan een betaalmiddel, geld is de uitdrukking van een wereld, meent Melvin: “Ik geloof in een zichtbare en een onzichtbare economie. De zichtbare economie zien wij om ons heen, in de natuurlijke wereld waarin wij leven. De onzichtbare economie hoort bij de geestelijke wereld. Men denkt vaak – ook christenen – dat we alleen te maken hebben met de natuurlijke economie, want die is concreet en verstandelijk te volgen. Maar de onzichtbare wereld bemoeit zich met de natuurlijke wereld. Dit is (soms) moeilijk te geloven. Gelukkig hebben we in Christus autoriteit in de geestelijke wereld, wat uiteindelijk zichtbaar wordt in de natuurlijke economie. Met mijn onderwijs wil ik meer inzicht geven in die onzichtbare wereld. Die bestaat, of je het nou wel of niet gelooft.”

Beide werelden wil Melvin inzichtelijk maken. Ze hangen nauw samen met goed en kwaad. “In het Oude Testament leren we dat we mogen eten van de boom des levens. Die boom geeft leven. En in het Nieuwe Testament geeft Jezus de overspelige vrouw hoop: ‘Ga heen en zondig niet meer.’ Leven en hoop, die twee aspecten, daar gaat het om, ook in onze omgang met geld. Mijn focus ligt niet op geld of het verwerven ervan, maar op het feit dat God zal voorzien.”

Droom

God voorziet, Melvins levensverhaal illustreert het voluit. “Voor mij was werken bij een bank of verzekeringsmaatschappij altijd een droom. Ik had daar een beeld van in mijn hoofd en wist dat ik ooit bij een financiële dienstverlener aan de slag zou gaan. Maar mijn weg ernaartoe ging niet rechtstreeks van A naar B. Mijn vader was voorganger van een Pinkstergemeente in Winterswijk. Ook ik zette mij in voor deze gemeente. Na het voortgezet onderwijs begon ik aan de HEAO met de studie Bedrijfseconomie. Het was niet wat ik ervan verwachtte. Ik stopte en ging aan het werk. In de kerk voerde ik veel pastorale gesprekken en vaak komen dan problemen naar boven. Regelmatig was geld onderdeel van het probleem.
Ook besteedde ik veel tijd aan het bestuderen van Gods Woord over dit onderwerp. Wat zegt de Bijbel eigenlijk over geld? Hoe moet ik dat lezen? Letterlijk of moet ik de context mee laten wegen? Ik las verschillende vertalingen en pakte de grondteksten erbij. Ook verdiepte ik mij in theorieën over geld en economie. De afgelopen 15 jaar heb ik op dit onderwerp gestudeerd. Stápels studies heb ik erover geschreven. Mijn eerste boek erover verschijnt binnenkort, het concept voor het tweede ligt al klaar.”

“Elk mensenleven, elke kerkelijke gemeente kent een gouden kalf. Daarvan moeten we ons bekeren.”

Lastig

Toch had het pastoraat niet helemaal Melvins hart. “Ik wilde nog steeds graag de financiële wereld in. Mijn cv was, nou ja, bijzonder. Begonnen met de HEAO, niet afgemaakt, daarna jaren gewerkt in de kerk… Op een dag ben ik gewoon een uitzendbureau binnengestapt. Bij Randstad vonden ze mij denk ik een vreemde snuiter, want hoe kun je nou zonder de benodigde papieren bij een bank- of verzekeringsmaatschappij aan de slag? De intercedente nam mijn gegevens op en zei dat het lastig zou worden. Na een tijdje kreeg ik toch een telefoontje. Voor een vacature bij de Rabobank waren drie kandidaten geselecteerd. Ik was één van hen. Vanwege mijn enthousiasme en gedrevenheid. Het was voor mij een wonder, maar het werd nog mooier…”

Huilende collega’s

Melvin geniet zichtbaar bij de herinnering. “Ik naar dat sollicitatiegesprek, waar ik aan tafel kom te zitten met een HR-adviseur en een manager – Judith, ik zal haar naam nooit meer vergeten. Na het gesprek zegt Judith: ‘Ik ben eruit, jij bent de geknipte man voor deze functie. Ik moet nog met de andere twee spreken, daarna hoor je van me.’ Eind van het liedje: ik kreeg de baan! Waarom? De afdeling waar ik zou komen te werken, werd opgeheven. Judith voorzag veel emoties en verdriet bij de medewerkers. Met mijn ervaring in de kerk zou ik hier goed mee om kunnen gaan, dacht ze. En inderdaad, binnen de kortste keren had ik huilende collega’s bij me zitten. Binnen een paar maanden hadden al twee andere Rabovestigingen interesse in mij. Eind 2008 benaderde Elwin Groenevelt mij, directeur van Qredits, een financiële instelling die onder andere microkredieten verschaft aan ondernemers. Daar werk ik nu al bijna tien jaar. In de avonduren heb ik mijn studie Bedrijfseconomie weer opgepakt en afgemaakt.”

Geroepen

Ondertussen droomt Melvin nieuwe dromen en werkt hij er hard aan om die te realiseren. Hij heeft een flinke staat van dienst als spreker. Hij geeft les tijdens workshops en seminars. Spreekt ondernemers en leidinggevenden toe over wijs financieel beleid. Preekt in kerken over geld en hoe hiermee om te gaan. Melvin weet zich geroepen om de Bijbel en de liefde van Jezus bekend te maken. Hij ervaart ‘zalving’: “Ik bedoel daarmee Gods tegenwoordigheid. Christus de Gezalfde heeft mij als Zijn vertegenwoordiger mandaat gegeven om te spreken over geld. Daardoor spreek je met autoriteit en kan ieder juk waaronder je gebukt gaat, breken. Ik noem het juk van financiële beslommeringen, verslaafd zijn aan geld, ziekte… Een juk is, kortom, alles wat ons belast en wat we niet in eigen kracht kunnen oplossen. In en door Jezus de Christus is er altijd een oplossing.”

Gouden kalf

Wat is je boodschap precies? “Bekering. Altijd vanuit liefde, nooit vanuit veroordeling. Elk mensenleven, elke kerkelijke gemeente kent een gouden kalf, daarvan moeten we ons bekeren. Het gouden kalf, dat in de woestijn werd aanbeden, was gemaakt van goud om Gods Tabernakel (Gods huis) mee te bouwen. Maar het werd gebruikt als afgod. Met ons hedendaagse goud gebeurt precies hetzelfde – denk aan financiën, gaven en talenten et cetera. Al ons goud besteden we te vaak aan andere dingen en niet aan Gods huis. De zegen die we van God hebben gekregen, gebruiken we voor onze eigen bezigheden en afgoden. Het gouden kalf in iemands leven wil God van de troon stoten en gaat zelf op die troon zitten. Maar ik wil op Jezus wijzen, op wat Hij deed aan het kruis. Ik hoop dat mijn toehoorders zich bekeren tot de juiste denk- en handelwijze. En bij een levend geloof horen de juiste daden, dus ook een bijbelse omgang met geld.”

Diverse malen was Melvin in de VS, Zuid-Afrika en Armenië. Hij reist de wereld rond met zijn visie over geld. Kun je die kort en krachtig weergeven? “Ik wil laten zien dat het Evangelie meer met de economie is verweven dan we beseffen. Ik wil vertellen dat Gods aanwijzingen en principes beter zijn dan welke econoom hier op aarde kan bedenken. Ik wil vertellen dat we onze financiën kunnen inzetten om elkaar te helpen, maar ook om God daarmee te aanbidden en te eren. Ik wil vertellen dat we afhankelijk zijn van God en niet van euro’s. Hij is onze Voorziener. Jezus zegt: “Van brood alleen zult gij niet leven, maar van elk woord dat uit de mond Gods gaat”. Ik wil vertellen dat we ons in en door Christus los kunnen maken van de macht van ’t geld en door Jezus in vrijheid kunnen leven, zonder de realiteit van deze wereld uit het oog te verliezen. Ik wil de mensen vertellen dat we ons – op het gebied van financiën – moeten bekeren! Loop weg van dat gouden kalf en ga terug naar God.”

Dubieus

Is het dan niet dubieus dat juist jij bij een kredietverstrekker werkt? Ook Qredits vraagt rente over verstrekte leningen. Komen mensen met geldproblemen niet nog extra in de zorgen? Melvin: “De Bijbel maakt onderscheid tussen mensen die geld nodig hebben voor hun levensonderhoud of voor zaken. Een ondernemer investeert een lening om uiteindelijk winst te maken. Dan is het verantwoord een rentepercentage te vragen. Maar mensen die geld moeten lenen voor primaire levensbehoeften, moet je uiteindelijk niet méér laten betalen. Daar moet je niet aan willen verdienen. De financiële wereld wordt door veel mensen gezien als een duistere wereld. Laat mij dan een licht zijn in het donker.”

Hoe zijn toekomst er uit gaat zien, weet hij niet. Hij verwacht meer te gaan reizen en te preken. Ook zijn gezin (echtgenote Tamara en hun twee zonen) voelen zich nauw betrokken bij zijn missie. En, last but not least, Melvin legt de laatste hand aan een boek, dat naar verwachting het eerste kwartaal van 2019 verschijnt.

Bertine ten Brinke
bertinetenbrinke@maandbladreveil.nl


Melvin Pietersz en Arnold Mars 15 november bij RBC

Melvin Pietersz live meemaken? Dat kan! Op 15 november bij de Reveil Business Club in Thermen Bussloo. Interessant: ook de jonge ondernemer Arnold Mars zal een inleiding verzorgen (zie ook pagina 26-27). Hij is christen en staat aan het hoofd van AFAS Software.